Kategóriák
Egyéb kategória

Tények és tévhitek a kémia tanulással kapcsolatban

Ehhez én hülye vagyok

Nem hinném. Az emberek többsége átlagos IQ-val rendelkezik, ami 85-100 érték közöttit jelent. Az általános iskolai tananyagban még biztosan nem kell egy átlagos intelligenciájú embernek belehalnia.

Ehhez én hülye vagyok

Nem hinném. Az emberek többsége átlagos IQ-val rendelkezik, ami 85-100 érték közöttit jelent. Az általános iskolai tananyagban még biztosan nem kell egy átlagos intelligenciájú embernek belehalnia. Ha pedig gimnáziumba felvettek, hogyan lehetnél hülye? Nem beszélek a szakgimnazistákról, mert ők nem tanulnak annyi kémiát, hogy összetalálkozhassunk. Amúgy is azt gondolom, hogy ezt a sértő kifejezést nyugodtan kiiktathatjuk. Nincs ilyen. Ha valami nem megy, akkor máshol kell keresni a problémát, erről még később lesz szó.

Miért lehet akkor olyan nehéz a kémia?

A kémiát én, aki már őskövület vagyok, még 5 évet tanultam, heti két órában, illetve a felvételihez 11. és 12. évfolyamban még 2 óra fakultációban. Ma 4 évet tanulják a diákok és a heti óraszám 1-1,5 évente váltva. A tananyagtartalom nem sokat csökkent, viszont az emeltszintű érettségi komoly értést, kompetenciát vár el. Szóval nem rossz a tanárod, nem rossz az iskola, csak nincs elég idő a tananyag elmélyítésre. És ezzel el is értünk a harmadik tévhithez.

Rossz a tanár

Gyakran az a tanár aki osztályteremben nem tudja veled megértetni a tananyagot, a korrepetáláson jól elmagyarázza. Nem csoda történt, hanem a helyzet változott. Kétszemélyes helyzetben a te figyelmed is nehezebben kalandozik el és a tanárod is észreveszi, hogy hol akadtál el. Erre az órán, ahol legtöbbször 30 fölötti létszámban ülnek a nebulók nem sok esélye van a pedagógusnak. Ezért tud segíteni a magántanár is, mert ott csak veled foglalkoznak.

Nagyon sokat tanulok, de mégsem megy

Ilyenkor általában a tanulás mikéntjével van baj. Nem elég csak elolvasni. SOHA! ( Én egy olyan embert ismerek, akinek ez elég. Nem én vagyok az.) Persze el kell olvasni, aztán ki lehet írni, meg lehet próbálni némi belenézéssel szakaszonként felmondani, lehet gondolattérképet csinálni, vagy különböző színekkel kiemelni. A lényeg, hogy foglalkozni kell a szöveggel! Gyakorolni kell az egyenleteket. Meg kell érteni, mit is jelent, amit olvastál. A legtöbb tankönyvben a fejezet végén vannak kérdések, ezekre érdemes válaszolni. A definíciókat pedig szó szerint kell megtanulni. Minden szónak fontos jelentése van.

Nézzünk egy példát!

Képződéshő annak a reakciónak a reakcióhője, amelyben egy vegyület 1 mólja standard körülmények között stabil elemeiből képződik.

Az alábbi egyenletek közül melyikhez kapcsolható képződéshő?

H2 +1/2 O2 = H2 O

Ehhez nem. Mivel nem tudjuk, hogy milyen halmazállapotúak a kiindulási anyagok, márpedig a definícióban benne van, hogy standard körülmények között stabil elemeiből képződik.

Tehát így lenne helyes:

H2(g) +1/2 O2(g) = H2 O(f)

A víz mellé egy korábbi definíció miatt kell a folyadék halmazállapot jelzése, ugyanis a termokémiai egyenlet mindig kell tartalmazza a halmazállapotokat.

Sokan úgy tanulták, hogy mindig egész számra rendezzük az egyenleteket. Akkor a következő egyenlet talán jobb lenne.

2H2(g) + O2(g) = 2H2 O(f)

Sajnos nem, mert a definícióban benne van, hogy : amelyben egy vegyület 1 mólja. Tehát a fenti egyenlethez tartozhat egy reakcióhő, de semmi esetre sem képződéshő.

Számos példát lehetne még hozni. A lényeg igazából az, hogy amikor egy emelt érettségin teszteket, elemző feladatokat kell megoldanod, akkor a pontos definíció sokat segíthet.

Otthon és a magánórán megy, de pikkel rám a tanár

A legtöbb tanárnak se ideje, se energiája nincs arra, hogy egyes gyerekeket kipécézze, direkt velük szúrjon ki. Ezt a kémiatanár képet inkább a média sugallja. Itt arról lehet szó, hogy már stresszelsz és emiatt nem tudod magadból kihozni a maximumot. Minél többet mondogatod magadnak, hogy nem fog menni, annál inkább el is hiszed. Az önbeteljesítő jóslatok fogalmát a pszichológia már régen leírta. Ilyenkor a legfontosabb, hogy visszanyerd az önbizalmadat és hagyd abba azt a belső monológot, amivel magadnak bizonygatod, hogy nem fog menni. A relaxáció vagy egy pozitív mantra csodákra képes.

DE én akkor sem tudom megtanulni ezt a …

Ilyenkor többnyire a motivációval van probléma. Érdemes átgondolni, miért is akarod, hogy jobb legyen a jegyed. Lehet, hogy tényleg nem érdekel és nem is lesz fontos a későbbiekben neked a kémia. Megbeszélheted a szüleiddel, hogy ezt a tárgyat nem veszed olyan komolyan, nem baj ha csak… Ha ezt a lépést az önbecsülésed sérülése nélkül meg tudod tenni, akkor ez egy energia- és költséghatékony megoldás. Viszont ha bánt, zavar, indulatokat vált ki, akkor jobb, ha segítséget kérsz.

A másik lehetőség, hogy szétszórtan tanulsz. Elvileg hosszú időt ülsz a könyv fölött, de azért közben elolvasol és reagálsz néhány posztra, válaszolsz a chatekre, megnézed a képeidet, belehallgatsz a kedvenc podcastodba. A multitasking csak olyan idegrendszeri funkciókra működik, amik nagyon más agyterülethez kapcsolódnak. Például tudok sétálás közben beszélgetni. Tanulni miközben mást hallgatok, már nem fog menni. Ezek a tantárgyak egymásra épülő gondolatmeneteket tartalmaznak. Ha folyton megszakítod a gondolatok értelmezését, akkor bizony nem fogod érteni és oda a motiváció.